WHY………………? 4

Why?

Ik kreeg recentelijk van een goede vriend een boek. Niet zomaar een cadeautje omdat wij al zoveel jaren in vriendschap met elkaar verbonden zijn, maar een boek om mij te inspireren! En dat deed het boek ook!
‘Start with why’, geschreven door Simon Sinek. De subtitel luidt: ‘how great leaders inspire everyone to take action’.
Maar….. waarom ben ik nu zo enthousiast over dit boek?? Dit heeft met name te maken met het oude maar tegelijk weer verfrissende inzicht dat Sinek biedt; namelijk dat je bij het communiceren en beïnvloeden eerst moet starten met het ‘Why‘: beïnvloeden wordt inspireren als je weet over te dragen wat jouw onderliggende overtuigingen, motieven of jouw beliefs, e.d. zijn. Het op deze manier beïnvloeden van bijvoorbeeld klanten, medewerkers, geïnteresseerden, kinderen, etc., zorgt er voor dat zij zelf een geloof gaan ontwikkelen in de aangedragen ideeën, oplossingen, producten diensten. Wie herinnert zich niet die leraar op de middelbare school of de leidinggevende die jou wist te inspireren tot het kiezen voor een bepaald vak of loopbaanvervolg??
Je volgt de leider niet omdat het moet of omdat het logisch of verstandig is. Neen: je volgt de leider omdat je er zelf in gelooft! Je bent geïnspireerd door het dieperliggende waarom van de boodschap(per) en daarom wil je het niet alleen zelf, maar ga je jouw geloof (product/gedachte, etc.) ook aan anderen overdragen. (Dat is dan ook hetgeen ik in deze blog aan het doen ben!)
Vaak (en in de regel) wordt door leiders beïnvloed vanuit het ‘What’ en het ‘How’. Een simpele cirkel (the golden circle!) geeft dit weer.
Simon Sinek maakt onderscheid tussen inspireren (zoals hierboven) en manipuleren. Inspireren werkt ‘van binnen naar buiten’: vanuit het geloof of het waarom overdragen (Why) jouw gedachte of product bestaansrecht heeft. Manipuleren focust daarentegen sterk op het ‘How‘ en het ‘What‘: het benadrukken waar het bij jouw product of gedachte om gaat en hoe dit beter is dan andere producten of gedachten. Manipuleren werkt volgens Sinek van ‘buiten naar binnen’. Vanuit het ‘What’ en het ‘How’. draag je bijvoorbeeld stevige en/of steeds weer nieuwe argumenten aan over wat je levert of wat je wilt bereiken; je kunt ook tactisch sturen en/of het machtswoord gebruiken. Als leider (of als bedrijf) zul je door middel van manipulatie de nodige resultaten boeken. Sinek geeft echter aan dat manipulatie al te vaak leidt tot korte termijn successen en niet zozeer tot lange termijn samenwerkingsrelaties en/of loyaliteit. Je zou kunnen zeggen dat deze vorm van beïnvloeden ‘zichzelf in stand houdt’: de klant of medewerker moet steeds maar weer overtuigd worden van de goede rationele kwaliteiten van het product (of de doelen die gerealiseerd moeten worden)
Sinek heeft in zijn boek een aantal voorbeelden van leiders c.q. organisaties die succesvol zijn geworden door het ‘Why’ te benadrukken. Het bedrijf Apple is in zijn ogen een uitstekend voorbeeld: “Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently”. In zijn boek brengt hij ook Martin Luther King naar voren en de gebroeders Wright die als eersten een vliegtuig in de lucht kregen.Voor hen geldt dat er sprake was van een groot geloof in het waarom van hun plannen/activiteiten, waardoor zij (en hun teams) heel succesvol waren, maar ook veel mensen wisten te inspireren.
Aan het geïnspireerd beïnvloeden gaat dus wat vooraf! De open deur is dat het de kunst is om allereerst jouw eigen geloof te ontdekken: waar krijg ik nu energie van, wat raakt mij, wat zijn voor mij belangrijke waarden op basis waarvan ik iets in de wereld wil betekenen? Welke concrete doelen passen daarbij en hoe ga ik deze realiseren? Het is duidelijk: naarmate jij dit meer achterhaalt, zul je niet alleen de energie voelen om zelf jouw gewenste doelen te realiseren, maar dit ook uitstralen naar jouw omgeving.
Simon Sinek heeft zijn verhaal o.a. gedaan op TED bijeenkomsten, hieronder de video van zijn optreden.
Het verhaal van Sinek heeft mij ook aan het denken gezet over de manier waarop ik als coach mijn opdrachtgevers en cliënten in het verleden heb proberen mee te krijgen en te overtuigen! Heb ik voldoende zichtbaar gemaakt waarvoor ik sta en wat het waarom is van mijn handelen als professional/coach? De vraag stellen is het antwoord weten!

4 thoughts on “WHY………………?

  1. Reply Hans Jussen dec 12,2012 09:09

    Mooi inzicht Nico. Het wat en hoe staat vaak centraal in het samenwerken, maar onderliggende overtuigingen worden niet vaak of niet duidelijk gedeeld. Daar doe ik zelf aan mee. Ik ga er eens op letten.

  2. Reply admin dec 3,2012 13:20

    dag Anita, dank voor jouw reactie. Tja, ….helaas…. dat lijkt er op dat je verwachtingen koestert in een vriendschap. Logisch, vervelend, maar onterecht! Verwachtingen ten opzichte van anderen zijn een reflectie van het (in de kern) niet accepteren van de ander zoal die is of zich gedraagt!
    Tot snel weer, …..een oude vriend!

  3. Reply Anita Kuiken dec 3,2012 13:15

    Wat inspirerend! Ik heb het boek besteld :(helaas niet gekregen van m’n goede vriend).

Leave a Reply